Preskočiť na obsah

10 faktov, ktoré ste pravdepodobne nevedeli o omáčke sriracha

    10 Faktov, ktoré ste pravdepodobne nevedeli o srirache

    Sriracha omáčka pozostáva len z niekoľkých základných ingrediencií — cesnaku, octu, cukru, soli a čili papričiek (druh sa líši v závislosti od značky). Táto pikantná omáčka sa z miestnej pochúťky v Thajsku stala celosvetovo populárnym korením. Táto pikantná omáčka však skrýva niekoľko prekvapení. Napríklad existuje niekoľko rôznych značiek srirachy, ale väčšina z nás pravdepodobne pozná spoločnosť Huy Fong. Táto omáčka sa stala svetovým fenoménom, pričom v USA zaznamenala nárast predaja o 45 % medzi rokmi 2007 a 2021.

    Časť úspechu Huy Fong srirachy a všeobecnej popularity srirachy sa pripisuje záujmu mladších generácií o objavovanie globálnych a fúznych jedál. Ale ak sa spýtate väčšiny jej fanúšikov, všetko závisí od jedinečnej kombinácie chutí a pálivosti, ktorú sriracha prináša takmer do akéhokoľvek jedla. Okrem menších značiek srirachy sa do trendu zapojili aj veľké mená, ako slávny výrobca pikantných omáčok Tabasco. Odborníci predpovedajú, že trh so srirachou bude v nasledujúcich rokoch rásť. Vedeli ste však, že Huy Fong, značka, ktorá urobila srirachu svetovo známou, nemusí prežiť, aby si užívala tento úspech? Či už ste len príležitostný fanúšik alebo úplne posadnutý pálivým korením, tu je viac informácií o tejto fantastickej omáčke, plus zopár ďalších faktov, ktoré ste pravdepodobne nevedeli o srirache.

    Sriracha má väzby na vojnu vo Vietname

    Aj keď bola inšpirovaná ázijskou kuchyňou a má svoje korene v Ázii, Huy Fong sriracha omáčka je v skutočnosti americký výtvor. Tvorca omáčky a spoločnosti, David Tran, sa narodil vo Vietname v rodine s kantonským pôvodom. Keď sa vojna vo Vietname skončila, nová vláda nebola priateľská k čínskym prisťahovalcom, a tak v neskorých 70-tych rokoch Tran a jeho rodina opustili krajinu a usadili sa v Kalifornii.

    Vo Vietname začal Tran vyrábať svoju vlastnú pikantnú omáčku. V USA s tým začal znova. V roku 1980 založil Huy Fong Foods, pomenované podľa lode, ktorá ho priviedla do Ameriky, a začal predávať svoju pikantnú omáčku. Čoskoro zarobil dosť peňazí na to, aby sa presťahoval do továrne a začal produkovať svoju omáčku, ktorú nazval sriracha, vo veľkom. Do roku 2020 Huy Fong Foods dosahovala odhadovaný ročný predaj vo výške 131 miliónov dolárov. Dnes sa odhaduje, že Huy Fong má hodnotu 1 miliardy dolárov. Za srirachou sa teda skrýva aj vojna, predsudky a americký sen.

    Sriracha, ktorú poznáte, nie je originál

    Huy Fong sriracha je verzia, ktorú pozná väčšina ľudí, ale nie je to pôvodná sriracha omáčka. Tento titul patrí omáčke Sriraja Panich — aspoň čo sa týka fľaškových, oficiálne pomenovaných sriracha omáčok.

    Táto omáčka bola vytvorená v Thajsku v 30-tych rokoch 20. storočia domácou kuchárkou Thanom Chakkapak a jej rodinou. Omáčka sa čoskoro stala populárnou medzi ich priateľmi. Chakkapak a ďalší príbuzní začali omáčku fľaškovať a predávať, pričom ju nazvali Sriraja Panich po ich rodnom meste Si Racha. Dnes je táto omáčka veľmi populárna v Thajsku, hoci ju nie je ľahké nájsť v iných krajinách. Zaujímavé je, že všetky tieto omáčky obsahujú čili papričky a cesnak medzi svojimi ingredienciami, ale iba verzia Huy Fong dosiahla globálnu popularitu.

    Obyvatelia Si Racha nemajú radi omáčku Huy Fong

    Ako sa omáčka Huy Fong sriracha stala populárnejšou, ľudia začali skúmať jej pôvod a varianty. V roku 2010 niekoľko novinárov navštívilo mesto Si Racha, aby zistili, čo si jeho obyvatelia myslia o verzii Huy Fong, najmä v porovnaní s pôvodnou sriracha omáčkou Sriraja Panich. Obe majú podobné základné ingrediencie: čili papričky (kozie papričky pre Sriraja Panich a jalapeño papričky pre Huy Fong), soľ, cukor, cesnak a ocot. Pre mnohých obyvateľov Si Racha sú však konečné produkty dosť odlišné.

    Či už čítate rozhovor NPR z roku 2019 s potomkom tvorcu Sriraja Panich alebo korešpondenta VOA Steve Hermana, ktorý rozhovory robil s obyvateľmi Si Racha bez známych väzieb na jednu alebo druhú omáčku, všeobecný konsenzus medzi obyvateľmi Si Racha je, že omáčka Huy Fong sriracha nie je hrozná, ale chýba jej jemnosť obľúbeného miestneho Sriraja Panich. Huy Fong sriracha je hustejšia omáčka, ktorá prináša do jedla pálivosť, zatiaľ čo Sriraja Panich je známa pre svoju jemnú zmes horúcich, sladkých a kyslých tónov. V posledných rokoch začal Huy Fong predávať svoju srirachu v Thajsku, ale značka sa odlišuje od iných omáčok ako Sriraja Panich. Tieto omáčky sa často označujú ako thajská sriracha, zatiaľ čo verzia Huy Fong je považovaná za americkú. Zakladateľ Huy Fong David Tran dokonca povedal pre The New York Times, že jeho značka nie je „thajská sriracha. Je to moja sriracha.“

    Sriracha nie je registrovaná ochranná známka

    Pre mnohých ľudí na celom svete je sriracha synonymom s pikantnou omáčkou Huy Fong. Ale keďže existujú podobné omáčky, ktoré ju predchádzali, vrátane Sriraja Panich, pravdepodobne by nebolo ľahké alebo dokonca možné ochrániť názov Si Racha (ktorý je tiež mestom) alebo sriracha ochrannou známkou. Úrady ako Americký úrad pre patenty a ochranné známky považujú srirachu za všeobecný termín. Napriek tomu zakladateľ Huy Fong Foods David Tran mohol skúsiť ochrániť názov svojej omáčky ochrannou známkou, ako sa to pokúsili urobiť jeho niektorí konkurenti. Skutočnosť, že to neurobil, je pre právnika duševného vlastníctva Jonathana Smiga fascinujúca. Registrácia ochrannej známky by mohla byť nevýhodou, keďže iné spoločnosti, ktoré chcú používať názov sriracha, môžu — a robia to, vrátane súčasného hlavného rivala Huy Fong, Tabasco. Tran to však vidí ako bezplatnú reklamu. Smig súhlasí: „Každý používa termín ‚sriracha,‘ ale väčšina verejnosti ho stále spája s produktom jeho spoločnosti.“

    Tran však úplne nezanevrel na ochranné známky. Dizajn vrchnáku fľaše a logo kohúta (inšpirované čínskym zverokruhom, v ktorom sa Tran narodil, a kohúty sú symbolom sily vo vietnamskej kultúre) sú chránené ochrannou známkou. Ak nie ste veľmi oboznámení s presným vzhľadom loga a fľaše Huy Fong sriracha, existuje niekoľko veľmi presvedčivých napodobenín. Takže, ak chcete skutočnú omáčku Huy Fong sriracha, uistite sa, že na fľaši je naozaj názov spoločnosti.

    Huy Fong nepropaguje svoju omáčku sriracha

    Premýšľajte o reklame na omáčku Huy Fong sriracha. Ak si na žiadnu nespomeniete, je to preto, že Huy Fong ju nepropaguje. Majú tiež šokujúco jednoduchú webovú stránku bez zbytočností a nepoužívajú sociálne médiá. Zdá sa, že na to existujú dva hlavné dôvody. Po prvé, Tran sa obáva, že reklama by ešte viac zvýšila povedomie o jeho najpredávanejšom produkte, čím by bolo ešte ťažšie uspokojiť dopyt zákazníkov.

    Druhý dôvod, prečo Huy Fong nepropaguje, spočíva v Tranovom veľmi nekomerčnom pohľade na život a podnikanie. Nielenže si myslí, že neexistencia ochrannej známky znamená bezplatnú reklamu, ale dokonca navrhol, aby si spotrebitelia „vyrobili vlastnú“ omáčku sriracha, ak chcú. Keď hovoril pre Quartz, Tran vysvetlil, že jeho snom je „vyrobiť dostatok čerstvej čili omáčky, aby každý, kto chce Huy Fong, ju mohol mať. Nič viac.“

    Keď to zvážite, je ešte pôsobivejšie, že Huy Fong Sriracha je najznámejšou značkou a zostáva vysoko v predajných rebríčkoch, napriek nedostatkom a vážnej konkurencii. A keď už hovoríme o konkurencii, aj bez reklamy, keď ide o lojalitu zákazníkov, Huy Fong Sriracha vyhráva na celej čiare. Ako hovorí marketingová expertka Laurel Collins: „Huy Fong Foods sriracha má druh zákazníckej lojality, na ktorý konglomeráty spotrebného tovaru vynakladajú ročne stovky miliónov dolárov na marketing a zvyčajne zlyhávajú.“

    Sriracha je v receptoch po celom svete

    Sriracha má svoje korene v Číne a Thajsku, ale omáčka si našla fanúšikov po celom svete. Sriracha omáčky, vrátane pôvodnej značky sriracha omáčky, Sriraja Panich, sú už roky súčasťou niekoľkých svetových kuchýň. Napríklad v jej rodnom Thajsku sa Sriraja Panich často používa ako omáčka na namáčanie morských plodov alebo sa podáva s omeletami. Vo vietnamskej kuchyni mnohí ľudia pridávajú srirachu do pho. Zakladateľ Huy Fong Foods David Tran povedal pre New York Times, že svoju verziu omáčky vytvoril, keď prišiel do USA čiastočne preto, že „vedel, že po presídlení Vietnamci budú chcieť svoju pikantnú omáčku do pho“.

    Popularita Huy Fong sriracha spôsobila, že omáčka sa stala globálnou a používa sa ako korenie na všetko od ramen rezancov po hamburgery. Niektorí fanúšikovia ju dokonca radi kombinujú so zemiakovými lupienkami. (Doritos to zjednodušil so svojou príchuťou Screamin‘ Sriracha.) Okrem zábavných snackových experimentov sa sriracha stala aj nevyhnutnou ingredienciou pre sushi reštaurácie. Dokumentarista o srirache Griffin Hammond zistil, že sriracha je ingredienciou používanou vo väčšine pikantných tuniakových roliek v sushi reštauráciách v USA a odhaduje, že tieto reštaurácie musia tvoriť veľkú časť zákazníckej základne Huy Fong a iných značiek sriracha. Na Slovensku ju môžete nájsť aj v pizzeriách, aby ste si mohli dochutiť svoju obľúbenú pizzu trochou pálivej chute.

    Továreň Huy Fong bola raz vyhlásená za verejnú nepríjemnosť

    Huy Fong Sriracha je lahodná na mnohých jedlách, ale ukázalo sa, že nie je taká skvelá, keď je vo vzduchu, ktorý dýchate. To obyvatelia Irwindale v Kalifornii zistili na vlastnej koži. V roku 2013 si mnohí z nich začali všímať pikantnú, cesnakovú vôňu v oblasti blízko továrne Huy Fong Sriracha. Niektorí obyvatelia tvrdili, že im to spôsobovalo slzenie očí a ťažkosti s dýchaním. Jeden muž, ktorý žil blízko továrne, tvrdil, že dokonca musel zavolať svoje deti dovnútra, keď bola vôňa príliš silná.

    Mesto zakročilo a Huy Fong sa nakoniec ocitla pred hrozbou uzavretia svojej továrne. Našťastie sa veci vyriešili. Úrady uviedli, že vôňa nemohla byť preukázaná ako zdroj podráždených očí a dýchacích problémov obyvateľov, hoci považovali továreň za verejnú nepríjemnosť kvôli silnému zápachu, ktorý z nej niekedy vychádzal. Huy Fong nainštalovala nový systém na filtrovanie výparov, ktoré boli obzvlášť silné počas mesiacov, keď sa mleli čili papričky.

    Nedostatky srirachy boli spôsobené počasím a súdnym sporom

    Ako vedia fanúšikovia značky, v posledných rokoch bolo niekoľko nedostatkov Huy Fong Sriracha. Toto sa často vysvetľuje zlými úrodami čili papričiek alebo nedostatkom čili papričiek kvôli poveternostným podmienkam. Ale je tu toho viac. Počas 28 rokov mala Huy Fong partnerstvo s farmou Underwood, ktorá bola výhradným dodávateľom všetkých jalapeño čili papričiek. Potom v roku 2017 Huy Fong obvinila Underwood z nadmerného účtovania v roku 2016 a dala ich na súd. Majiteľ Underwood Ranches Craig Underwood podal protisťažnosť. Nakoniec obe strany museli zaplatiť miliónové sumy jedna druhej, ale najhoršie pre Huy Fong bolo, že vzťah medzi týmito dvoma spoločnosťami bol prerušený.

    Od roku 2017 získava Huy Fong svoje čili papričky z iných fariem v Kalifornii, ako aj z Mexika a Nového Mexika. Tu prichádzajú do hry poveternostné podmienky. Suchá spôsobovali pokles úrod čili papričiek a Huy Fong nebola schopná vyrobiť dostatok omáčky. Medzitým Underwood hlási, že jeho plodiny sú silné, čo jeho noví klienti určite oceňujú … Zakladateľ Huy Fong David Tran oľutoval prerušenie vzťahov s jeho bývalým dodávateľom čili papričiek.

    Huy Fong sriracha stráca popularitu a možno aj chuť

    Napriek tomu, že je lídrom v oblasti rozpoznávania značky, Huy Fong sriracha nefunguje tak dobre, ako by ste si mysleli, pokiaľ ide o predaj. Správa z januára 2024, publikovaná na PennLive, odhaľuje, že zatiaľ čo Huy Fong bola uvedená ako najžiadanejšia pálivá omáčka na Instacart v roku 2022, jej predajné čísla odvtedy dramaticky klesli. Dôvodom sú nedávne nedostatky Huy Fong Sriracha. Neschopní kúpiť omáčku od svojej obľúbenej značky, mnohí fanúšikovia Huy Fong Sriracha si vyberajú (alebo sa uspokojujú) s inými druhmi pálivých omáčok, vrátane omáčky Frank’s Hot Sauce. Stránka uvádza, že Huy Fong Sriracha sa stále umiestnila na 8. mieste v predaji, napriek jej nedostatku.

    Fortune nedávno zdieľala údaje, ktoré ukazujú, že sriracha od Tabasco bola najpredávanejšou v USA od júna do decembra 2023. Ďalší nedostatok Huy Fong sriracha, oznámený v máji 2024 a očakávaný až do septembra 2024, znamená, že status najpredávanejšej značky je stále ohrozený. Chuť Huy Fong sriracha môže tiež ovplyvniť jej predaj. Odborníci na srirachu si všimli, že v posledných rokoch omáčka nie vždy prináša očakávanú pálivosť. Od súdneho sporu a rozdelenia s dodávateľom čili papričiek Underwood Ranches musela Huy Fong získavať svoje papričky od rôznych farmárov, čo vedie k rôznej pálivosti a kvalite.

    Ďalšie značky sriracha môžu rásť

    Keďže sriracha nie je ochrannou známkou, existuje mnoho spoločností, ktoré vyrábajú svoju vlastnú verziu, väčšinou sa držia tej jednoduchej, ale lahodnej kombinácie čili papričiek, octu, cesnaku, soli a cukru. Samozrejme, každá značka má svoje špecifické techniky a zmes. Napríklad Huy Fong Sriracha je vyrobená iba z čerstvých čili papričiek, na rozdiel od sušených papričiek, ktoré sa ľahšie skladujú a jednoduchšie sa s nimi pracuje.

    Fanúšikovia srirachy si všímajú rozdiely medzi značkami a často majú svoju obľúbenú. Ale tí, ktorí preferujú Huy Fong Sriracha, budú musieť siahnuť po inej, nakoľko čo Huy Fong bojuje s nedostatkami. Jednou z obľúbených pre mnohých je značka Shark sriracha, ktorá je thajského štýlu. Niektoré veľké značky sa tiež zapojili do hry so srirachou. Tabasco bolo obzvlášť neúprosné (a úspešné). V skutočnosti značka kúpila doménu www.srirachashortage.com, ktorej vstupná stránka obsahuje otázku „Hľadáte niečo?“ a nakoniec vedie návštevníkov k obrázku fľaše Tabasco sriracha omáčky. Dúfajme, že fanúšikovia Huy Fong sriracha nebudú musieť dlho čakať na svoju obľúbenú omáčku … ale zatiaľ môžu nájsť inú sriracha omáčku, ktorú si zamilujú.

    Ďalšie inšpirácie