Preskočiť na obsah

Fascinujúca história servírovania jedla v lietadlách. Kedy bolo naservírované prvé jedlo v lietadle a koľko stálo?

Ak máte nejakú skúsenosť s jedlom v lietadlách, pravdepodobne to nie je príjemná spomienka. Strava počas letu sa stala predmetom mnohých vtipov a narážok, až sa to stalo klišé. Táto negatívna povesť spôsobuje, že dnešní cestovatelia majú len malé očakávania, a letecké spoločnosti tým nijako nepomáhajú. V 21. storočí možnosti jedál na palube dramaticky poklesli, a väčšina letov už ani neponúka stravovanie. Je smutné vidieť, ako stravovanie v lietadlách, ktoré bolo kedysi považované za formálnu záležitosť, upadlo na takúto úroveň.

Prvé jedlo počas letu bolo podané 11. októbra 1919 pasažierom na lete spoločnosti Handley Page Transport z Londýna do Paríža. Bolo to práve v čase, keď sa komerčné letecké cestovanie začínalo rozvíjať vďaka pokrokom v letectve dosiahnutým počas prvej svetovej vojny. V tom čase boli motory lietadiel slabšie a lietadlá nemohli niesť veľa hmotnosti, takže nebolo možné inštalovať kuchynský priestor alebo systémy na ohrievanie jedla. Prvé lietadlové jedlo bolo studené balené obedové menu a stálo cestujúcich tri šilingy (približne 10 dolárov v dnešnej hodnote).

Zlatý vek stravovania v lietadlách

V roku 1936 spoločnosť United Airlines nainštalovala prvú lietadlovú kuchyňu. Konečne si cestujúci mohli vychutnať horúce nápoje a jedlá, aj keď spočiatku United ponúkali iba dve možnosti: vyprážané kurča a praženicu. V 40. rokoch 20. storočia začali letecké spoločnosti vyrábať mrazené jedlá, ktoré sa dali ohriať na palube lietadiel. Tento vývoj inšpiroval aj vynález takzvaných televíznych večerí (mrazené polotovary) a otvoril novú éru leteckého cestovania.

Zlatý vek letectva sa tiahne od 50. do 60. rokov minulého storočia, kedy sa lety považovali za exkluzívne udalosti. Letecké cestovanie bolo stále prevažne vyhradené pre bohatých, ponúkalo priestranné kabíny, pohodlné sedadlá a koktaily. Stravovanie počas letu v zlatom veku bolo modelované podľa luxusných reštaurácií. Boli tu viaceré chody, vrátane mäsa nakrájaného priamo pri sedadlách z vozíkov.

Žiadna letecká spoločnosť nezdôrazňovala luxusné stravovanie viac ako Pan Am. V 50. rokoch prevádzkovali flotilu hydroplánov nazývaných “Clippers”. Tieto obrovské lietadlá mali jedálne, kde cestujúci jedli z porcelánových tanierov. Mnohé jedlá na menu boli inšpirované francúzskymi bistrami, s jedlami ako Boeuf Bourguignon a Pommes Anna. Boli tu tiež rozsiahlé koktailové menu. Jedálenské služby boli zámerne prepracované, aby cestujúcich zabavili v ére pred televízormi a prenosnými mediálnymi prehrávačmi na palube. Najlepšie zo všetkého bolo, že tieto jedlá boli zadarmo, zahrnuté v cene každého lístka. Stravovanie bolo hlavným predajným bodom pre letecké spoločnosti, ale dnes je to úplný opak.

Prečo jedlo v lietadlách upadá

Jedlo v lietadlách výrazne upadlo od zlatého veku letectva kvôli niekoľkým faktorom. Po celé desaťročia vláda USA vyžadovala, aby každá letecká spoločnosť poskytovala cestujúcim jedlo zahrnuté v cene ich lístka. To sa drasticky zmenilo v roku 1978, keď bol deregulovaný letecký priemysel USA a spoločnosti začali riadiť svoje záležitosti samostatne. Bezplatné jedlá sa stali minulosťou, pretože letecké spoločnosti teraz môžu zarábať na jedle navyše, pričom sa vyhýbajú federálnej dani z leteniek.

Rovnako ako zvyšok leteckého priemyslu, aj stravovanie počas letu navždy zmenili útoky z 11. septembra 2001. V dôsledku toho bolo len málo ľudí ochotných lietať a letecké spoločnosti znižovali náklady, kde sa dalo, aby nahradili svoje finančné straty. Väčšina leteckých spoločností úplne zrušila svoje jedálenské služby a o viac ako dve desaťročia neskôr sa ešte nevrátili do svojho pôvodného stavu. Dnešné letecké spoločnosti majú len málo finančných stimulov na ponúkanie jedál, okrem snahy osloviť cestujúcich v prvej triede a business triede.

Okrem toho existuje základný problém s lietadlami a jedlom. Klíma v lietadle otupuje váš zmysel pre chuť, čo je dôvod, prečo cestujúci v prvej triede míňajú dobré víno. Veľká časť pôvodného šarmu leteckého jedla nespočívala v samotnom jedle, ale v predstave, že letecké cestovanie je vzrušujúce a luxusné, čo je postoj, ktorý sme už dávno stratili. S reportážami, ktoré tvrdia, že káva v lietadle môže byť nehygienická, medzi mnohými ďalšími sťažnosťami, je verejný postoj k jedlu v lietadlách teraz pevne negatívny.

Ďalšie inšpirácie
Skip to content